Using Evaluation Data to Initiate Change in the Study Entry Phase
Nutzung von Evaluationsergebnissen als Impuls zur Verbesserung der Studieneingangsphase
- Improving the study entry supports students in a decisive phase of their university education. Implementing improvements is a change process and can only be successful if the relevant stakeholders are addressed and convinced. In the described Teaching Quality Pact project evaluation data is used as a mean to discuss in the university the situation of the study programs. As these discussions were based on empirical data rather than on opinion, it was possible to achieve an open discussion about measures that are implemented. The open discussion is maintained during the project when results of the measures taken are analyzed.
- Eine Verbesserung des Studieneinstiegs unterstützt Studierende in einer entscheidenden Phase ihres Studium. Jegliche Veränderungen müssen jedoch als Change-Prozess angesehen werden und können nur gelingen, wenn alle Hochschulbeteiligten einbezogen und für die Verbesserungen gewonnen werden. In dem hier beschriebenen Qualitätspakt-Lehre-Projekt wurden Evaluationsdaten als Kommunikationsanlass zur Studiensituation verwendet. Dadurch konnte eine offene Gesprächskultur über Maßnahmen zur Verbesserung der Lehre hergestellt werden, die sich auch in der Projektumsetzung fortsetzt.
Document Type: | Article |
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Language: | English |
Author: | Marco Winzker, Martina Grein, Sandra Himmel, Manfred Kaul, Claudia Luppertz |
Parent Title (English): | Zeitschrift für Hochschulentwicklung |
Volume: | 9 |
Issue: | 2 |
First Page: | 118 |
Last Page: | 126 |
ISSN: | 2219-6994 |
URN: | urn:nbn:de:hbz:1044-opus-12750 |
DOI: | https://doi.org/10.3217/zfhe-9-02/12 |
Publisher: | Verein Forum Neue Medien in der Lehre Austria (fnm-austria) |
Place of publication: | Graz |
Publishing Institution: | Hochschule Bonn-Rhein-Sieg |
Date of first publication: | 2014/03/21 |
Copyright: | Die ZFHE steht unter der Creative Commons-Lizenz "Namensnennung-NichtKommerziell-KeineBearbeitung 3.0 Österreich" (CC BY-NC-ND 3.0). |
Keywords: | Change-Prozess; Evaluation; Evaluation als Kommunikationsanlass; Qualitätspakt Lehre Evaluation; Teaching Quality Pact; change process; evaluation as a mean to communication |
Departments, institutes and facilities: | Fachbereich Informatik |
Fachbereich Ingenieurwissenschaften und Kommunikation | |
Projects: | Pro-MINT-us - Förderung von MINT-Fächern und Studierfähigkeit in der Studieneinstiegsphase (DE/BMBF/01PL11067;01PL16067) |
Dewey Decimal Classification (DDC): | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 378 Hochschulbildung |
Entry in this database: | 2015/04/02 |
Licence (German): | Creative Commons - CC BY-NC-ND - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung 3.0 |