Gemeinsam stark: Wie Peer-Trainings die digitale Kompetenz von Studierenden fördern
- Die moderne Arbeitswelt erfordert digitale Kompetenz, doch Hochschulen mangelt es an Angeboten zum digitalen Kompetenzaufbau Studierender. Peer-Angebote können ein sinnvoller Ansatz zur Förderung digitaler Kompetenz sein, allerdings fehlen empirische Belege für deren Wirksamkeit. Die Studie setzt hier an und evaluiert den digitalen Kompetenzerwerb von Teilnehmenden fachübergreifender Peer-Trainings auf Grundlage des DigComp Rahmenmodells. Die Ergebnisse zeigen, dass Trainings-Teilnehmende ihre digitale Kompetenz im Vergleich zur Kontrollgruppe signifikant stärker steigern konnten. Die Ausbildung zur bzw. zum Peer-Trainer:in sowie die Peer-Trainings wurden von allen Beteiligten sehr positiv bewertet.
- The contemporary professional world demands digital competence. However, academic institutions lack programmes for enhancing students’ digital competence. Although peer trainings can be a useful approach to promoting digital competence, empirical evidence of their effectiveness is lacking. This study addresses this gap by evaluating the acquisition of digital competence among participants in interdisciplinary peer trainings grounded in the DigComp framework. The findings reveal that the participants’ digital competence significantly improveed compared to a control group. Both the education of peer trainers and the peer training programmes received positive evaluations from all participants.
Document Type: | Article |
---|---|
Language: | German |
Author: | Patrizia Ianiro-Dahm, Alexandra Reher, Christine Syrek |
Title translated (English): | Strong together: How peer trainings promote students’ digital competence |
Parent Title (German): | Zeitschrift für Hochschulentwicklung |
Volume: | 19 |
Issue: | 1 |
Number of pages: | 20 |
First Page: | 89 |
Last Page: | 108 |
ISSN: | 2219-6994 |
URN: | urn:nbn:de:hbz:1044-opus-82625 |
DOI: | https://doi.org/10.21240/zfhe/19-01/05 |
Publisher: | Verein Forum neue Medien in der Lehre Austria |
Place of publication: | Lustenau |
Publishing Institution: | Hochschule Bonn-Rhein-Sieg |
Date of first publication: | 2024/03/28 |
Copyright: | Dieser Beitrag wurde unter der Creative-Commons-Lizenz 4.0 Attribution (BY) veröffentlicht. |
Keyword: | Evaluation; Interdisziplinarität; Peer-Trainings; digitale Kompetenz; fachübergreifende Lehrangebote digital competence; evaluation; interdisciplinarity; peer training; transdisciplinary teaching |
Departments, institutes and facilities: | Fachbereich Wirtschaftswissenschaften |
Zentrum für Innovation und Entwicklung in der Lehre (ZIEL) | |
Dewey Decimal Classification (DDC): | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 378 Hochschulbildung |
Entry in this database: | 2024/04/12 |
Licence (German): | Creative Commons - CC BY - Namensnennung 4.0 International |