Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 18 of 630
Back to Result List

Using Evaluation Data to Initiate Change in the Study Entry Phase

Nutzung von Evaluationsergebnissen als Impuls zur Verbesserung der Studieneingangsphase

  • Improving the study entry supports students in a decisive phase of their university education. Implementing improvements is a change process and can only be successful if the relevant stakeholders are addressed and convinced. In the described Teaching Quality Pact project evaluation data is used as a mean to discuss in the university the situation of the study programs. As these discussions were based on empirical data rather than on opinion, it was possible to achieve an open discussion about measures that are implemented. The open discussion is maintained during the project when results of the measures taken are analyzed.
  • Eine Verbesserung des Studieneinstiegs unterstützt Studierende in einer entscheidenden Phase ihres Studium. Jegliche Veränderungen müssen jedoch als Change-Prozess angesehen werden und können nur gelingen, wenn alle Hochschulbeteiligten einbezogen und für die Verbesserungen gewonnen werden. In dem hier beschriebenen Qualitätspakt-Lehre-Projekt wurden Evaluationsdaten als Kommunikationsanlass zur Studiensituation verwendet. Dadurch konnte eine offene Gesprächskultur über Maßnahmen zur Verbesserung der Lehre hergestellt werden, die sich auch in der Projektumsetzung fortsetzt.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Check availability

Statistics

Show usage statistics
Metadaten
Document Type:Article
Language:English
Author:Marco Winzker, Martina Grein, Sandra Himmel, Manfred Kaul, Claudia Luppertz
Parent Title (English):Zeitschrift für Hochschulentwicklung
Volume:9
Issue:2
First Page:118
Last Page:126
ISSN:2219-6994
URN:urn:nbn:de:hbz:1044-opus-12750
DOI:https://doi.org/10.3217/zfhe-9-02/12
Publisher:Verein Forum Neue Medien in der Lehre Austria (fnm-austria)
Place of publication:Graz
Publishing Institution:Hochschule Bonn-Rhein-Sieg
Date of first publication:2014/03/21
Copyright:Die ZFHE steht unter der Creative Commons-Lizenz "Namensnennung-NichtKommerziell-KeineBearbeitung 3.0 Österreich" (CC BY-NC-ND 3.0).
Keyword:Change-Prozess; Evaluation; Evaluation als Kommunikationsanlass; Qualitätspakt Lehre
Evaluation; Teaching Quality Pact; change process; evaluation as a mean to communication
Departments, institutes and facilities:Fachbereich Informatik
Fachbereich Ingenieurwissenschaften und Kommunikation
Projects:Pro-MINT-us - Förderung von MINT-Fächern und Studierfähigkeit in der Studieneinstiegsphase (DE/BMBF/01PL11067;01PL16067)
Dewey Decimal Classification (DDC):3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 378 Hochschulbildung
Entry in this database:2015/04/02
Licence (German):License LogoCreative Commons - CC BY-NC-ND - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung 3.0