360 Soziale Probleme und Sozialdienste; Verbände
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This study intends to contribute to the discourse on social protection and crime. The study assessed social protection as a tool for crime prevention, with bias to Owerri municipal local government area of Imo state, Nigeria as a case study. The study employed a qualitative approach which allowed the researcher to explore experiences and perspectives of selected participants. Purposive sampling was considered appropriate for the defined population. In-depth interview and focus group discussion (FGD) served as data collection instruments. A review of available literature, reports, newspaper publications, reports, and various internet sources were exhaustively utilised to gather secondary data.
The study revealed that social protection possesses the potential to prevent crime. The study informed that certain intervention programmes established by the government helped in decreasing crime incidences in the area under study. In addition, the study revealed that social protection enhances wellbeing, empowers people, promotes better living conditions, imbues a sense of belonging and inclusiveness, promotes social stability and does not lead to dependency. However, the study revealed that social protection alone is incapable of eradicating crime.
Der Öffentliche Gesundheitsdienst (ÖGD) übernimmt eine wichtige Funktion in Sachen Bevölkerungsgesundheit und wird häufig, neben ambulanter und stationärer Versorgung, als ‚dritte Säule‘ im deutschen Gesundheitswesen beschrieben. Diese sprachlich gleichwertige Positionierung spiegelt sich allerdings in der Realität nicht wider, im Vergleich ist seine Stellung eher schwach. In der Frage, welche Ursachen hierfür vorliegen, könnte eine Hypothese lauten, dass ein diffuses Aufgabenprofil einen negativen Einfluss auf seine Stellung ausübt. Um diesen möglichen Einfluss näher zu untersuchen, lautet die Forschungsfrage: „Wie lässt sich die Stellung des ÖGD innerhalb des deutschen Gesundheitswesens anhand seines Aufgabenprofils aus kontingenztheoretischer Perspektive erklären?“.
Zu deren Beantwortung wird zunächst die Ausgestaltung der aktuellen Aufgabenprofile erhoben und verglichen. Anschließend untersucht die Arbeit mit Hilfe der organisationssoziologischen Kontingenztheorie, welche situativen Einflussfaktoren sich möglicherweise auf Aufgabenprofil und damit auch die Stellung des ÖGD ausgewirkt haben. Im Ergebnis zeigt sich, dass Veränderungen in den Aufgaben teilweise recht deutlich in Verbindung gebracht werden können mit Veränderungen der Organisationssituation, auch lässt sich ein Zusammenhang zwischen Aufgabenprofil und Stellung vermuten. Soll dem ÖGD in Zukunft wieder eine stärkere Bedeutung zukommen, so ist es neben einer gewissen Vereinheitlichung der Aufgabenprofile von großer Bedeutung, ihm wieder exklusive Aufgaben zuzusprechen. Diese könnten insbesondere in den Bereichen Planung, Koordination und Steuerung, Datengewinnung und aufbereitung oder darin liegen, sich wieder verstärkt auf Bevölkerungsgruppen zu fokussieren, welche nicht durch andere Bereiche abgedeckt werden. Hierfür müssen die nötigen Ressourcen zur Verfügung stehen: Neben den bereits beschlossenen Unterstützungsleistungen gilt es insbesondere in Bezug auf die personelle Ausstattung, den ÖGD langfristig attraktiv zu gestalten. Dazu kann eine aufgewertete Stellung sowie eine verbesserte Situation in den einzelnen Behörden einen großen Teil beitragen.
Intersectoral collaborations are an integral component of the prevention and control of diseases in a complex health system. On the one hand, One Health (OH) is promoting the establishment of intersectoral collaborations for prevention at the human-animal-environment interface. On the other hand, operationalising OH can only be realized through intersectoral collaborations.
This work contributes to broadening the knowledge of the process for operationalising OH by analysing the governance structures behind different initiatives that tackle health problems at the human-animal-environment interface. The cases taken as examples for the analysis are the control and response to rabies and avian influenza under “classical OH”, and the management of floods and droughts for insights into “extended OH”. Data from Ghana and India were collected and compared to identify the key elements that enable ISC for OH.
Despite the case studies being heterogeneous in terms of their geographic, economic, social, cultural, and historical contexts, strong similarities were identified on how intersectoral collaborations in OH were initiated, managed, and taken to scale.
The actions documented for rabies prevention and control were historically based on one sector being the leader and implementer of activities, while avian influenza management relied more on intersectoral collaborations with clearly defined sectoral responsibilities. The management of the impact of flood and droughts on health provided a good example of intersectoral collaborations achieved by sectoral integration; however, the human health component was only involved in the response stage in the case of Ghana, while for India, there were broader schemes of intersectoral collaborations for prevention, adaptation, and response concerning climate change and disaster.
Case Management
(2014)
Gute Reha ist mehr als reine Krankenbehandlung - Zur Reha-Qualitätssicherung im Sinne der Patienten
(2012)
Wohin in der Reha?
(2011)
Arbeitsmarktintegration - eine Aufgabe der medizinischen Rehabilitation Abhängigkeitskranker?
(2011)
Kompendium Q-M-A
(2009)