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Abschlussarbeiten FAQ/FGA
(2006)
Das Thema E-Business ist seit einiger Zeit von den Titelseiten der IT Fachzeitschriften fast verschwunden. Dies nicht etwa, weil E-Business nicht mehr aktuell ist, sondern weil es einfach zum Tagesgeschäft gehört und viele Geschäftsprozesse ohne „E-Anwendungen“ nicht mehr denkbar sind. Doch welche Instrumente soll ein Unternehmen einsetzen? Die Anzahl der Möglichkeiten ist groß. Die Klärung dieser Frage hat sich Alexander Schaer zur Aufgabe gesetzt. Zentraler Gegenstand der in diesem Buch veröffentlichen Abschlussarbeit ist die Entwicklung eines Methodenframeworks für einen E-Business-Selbsttest sowie dessen prototypische Implementierung. Ein Buch für IT-Spezialisten, IT-Führungskräfte und alle am Thema Interessierten.
Die Mär vom Mehr
(2006)
Background: Type 2 diabetes mellitus is associated with increased cardiovascular risk. One laboratory marker for cardiovascular risk assessment is high-sensitivity C-reactive protein (hsCRP).
Methods: This cross-sectional study attempted to analyze the association of hsCRP levels with insulin resistance, β-cell dysfunction and macrovascular disease in 4270 non-insulin-treated patients with type 2 diabetes [2146 male, 2124 female; mean age ±SD, 63.9±11.1years; body mass index (BMI) 30.1±5.5kg/m2; disease duration 5.4±5.6years; hemoglobin A1c (HbA1c) 6.8±1.3%]. It consisted of a single morning visit with collection of a fasting blood sample. Observational parameters included several clinical scores and laboratory biomarkers.
Results: Stratification into cardiovascular risk groups according to hsCRP levels revealed that 934 patients had low risk (hsCRP <1mg/L), 1369 patients had intermediate risk (hsCRP 1–3mg/L), 1352 patients had high risk (hsCRP >3–10mg/L), and 610 patients had unspecific hsCRP elevation (>10mg/L). Increased hsCRP levels were associated with other indicators of diabetes-related cardiovascular risk (homeostatic model assessment, intact proinsulin, insulin, BMI, β-cell dysfunction, all p<0.001), but showed no correlation with disease duration or glucose control. The majority of the patients were treated with diet (34.1%; hsCRP levels 2.85±2.39mg/L) or metformin monotherapy (21.1%; 2.95±2.50mg/L hsCRP). The highest hsCRP levels were observed in patients treated with sulfonylurea (17.0%; 3.00±2.43mg/L).
Conclusions: Our results indicate that hsCRP may be used as a cardiovascular risk marker in patients with type 2 diabetes mellitus and should be evaluated in further prospective studies.
High-sensitivity C-reactive protein as cardiovascular risk marker in patients with diabetes mellitus
(2006)
Nicht nur der Praxisübernehmer, sondern auch der abgebende Arzt müssen sich zu geeigneterZeit mit den Anforderungen eines Praxis(-ver-)kaufs auseinander setzen. Eine geregelte Nachfolge ist in der Regel ein Baustein für den Noch-Unternehmer zur Sicherung der Altersvorsorge. Besondere Aktualität gewinnt das Thema dadurch, dass Banken heute schon bei 50-jährigen Praxisinhabern ihre Bonitätsnote und damit die Fortführung der Kreditvergabe von einem schlüssigen Nachfolgekonzept abhängig machen.