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Abschlussarbeiten FAQ/FGA
(2006)
Background: Type 2 diabetes mellitus is associated with increased cardiovascular risk. One laboratory marker for cardiovascular risk assessment is high-sensitivity C-reactive protein (hsCRP).
Methods: This cross-sectional study attempted to analyze the association of hsCRP levels with insulin resistance, β-cell dysfunction and macrovascular disease in 4270 non-insulin-treated patients with type 2 diabetes [2146 male, 2124 female; mean age ±SD, 63.9±11.1years; body mass index (BMI) 30.1±5.5kg/m2; disease duration 5.4±5.6years; hemoglobin A1c (HbA1c) 6.8±1.3%]. It consisted of a single morning visit with collection of a fasting blood sample. Observational parameters included several clinical scores and laboratory biomarkers.
Results: Stratification into cardiovascular risk groups according to hsCRP levels revealed that 934 patients had low risk (hsCRP <1mg/L), 1369 patients had intermediate risk (hsCRP 1–3mg/L), 1352 patients had high risk (hsCRP >3–10mg/L), and 610 patients had unspecific hsCRP elevation (>10mg/L). Increased hsCRP levels were associated with other indicators of diabetes-related cardiovascular risk (homeostatic model assessment, intact proinsulin, insulin, BMI, β-cell dysfunction, all p<0.001), but showed no correlation with disease duration or glucose control. The majority of the patients were treated with diet (34.1%; hsCRP levels 2.85±2.39mg/L) or metformin monotherapy (21.1%; 2.95±2.50mg/L hsCRP). The highest hsCRP levels were observed in patients treated with sulfonylurea (17.0%; 3.00±2.43mg/L).
Conclusions: Our results indicate that hsCRP may be used as a cardiovascular risk marker in patients with type 2 diabetes mellitus and should be evaluated in further prospective studies.
Automatisierungstechnik
(2006)
Sicherheitsanforderungen an Transponder steigen mit zunehmendem Einsatz - in der Produktion, Logistik und Handel - insbesondere beim Endverbraucher bei der stationären und mobilen Nutzung. Standards und derzeit gebräuchliche Radio Frequency Identification (RFID-)Protokolle beinhalten bisher nur wenige Sicherheitsmechanismen und in proprietären Protokollen wird nur ein Teil davon genutzt. Insbesondere im Bereich der Low-Cost-Transponder werden nur einfache Sicherheitsfunktionen implementiert, die einen geringen Widerstandswert zu besitzen scheinen. Mit Verschlüsselungs-, Challenge-Response-Verfahren und digitalen Signaturen stehen allerdings Mechanismen zur Verfügung, mit denen ein hoher Widerstandswert erreicht werden kann. Diese Mechanismen werden jedoch bisher nur teilweise und bei hochpreisigen Transpondern verwendet. Hier werden einige zur Erreichung der Sachziele der Informationssicherheit bei RFID-Transpondern eingesetzte und einsetzbare Mechanismen dargestellt und hinsichtlich ihrer Anwendbarkeit und Angreifbarkeit bewertet. U.a. sind dies Back-Office-Verschlüsselung, Silent Tree Walking, Meta-IDs, Re-Encryption und distanzbasierte Zugriffskontrolle. Die Ergebnisse zeigen, dass Verfahren zur Erreichung eines mittleren bis hohen Sicherheitsniveaus (Widerstandswert gegen Angriffe) vorhanden sind. Im Beitrag wird je ein relevanter Mechanismus zur Erreichung der drei Sachziele der Informationssicherheit Verfügbarkeit, Vertraulichkeit und Pseudonymität bewertet: Verfügbarkeit: Widerstandswert gegen Strahlenbelastung bei medizinischen Anwendungen. Vertraulichkeit: Dazu wurde der Widerstandswert des Passwortschutzes von Transpondern mit Hilfe eines Brute-Force-Angriffs untersucht. Pseudonymität: Anwendbarkeit von Meta-ID-Verfahren.