Volltext-Downloads (blau) und Frontdoor-Views (grau)
  • search hit 8 of 105
Back to Result List

Vegan werden: Nutzung digitaler Medien im Übergang zu einer nachhaltigen Ernährung

Going Vegan: The Use of digital Media in vegan Diet Transition

  • Bisherige Versuche der HCI-Community die Lebensmittelverschwendung oder den CO2-Fußabdruck zu reduzieren, basierten meist auf Persuasive Design Ansätzen. Diese werden jedoch kritisiert, die Alltagswelten und Konsumpraktiken für eine Langzeitwirkung nur unzureichend zu berücksichtigen. Das Problem aufgreifend, untersucht dieser Beitrag die Rolle (digitaler) Medien im Übergang zu einer veganen Ernährungspraktik. Hierfür wurden semi-strukturierte Interviews mit 9 VeganerInnen geführt und vor dem Hintergrund der Praxistheorie analysiert. Die Ergebnisse deuten dabei auf eine intensive Nutzung (digitaler) Medien, insbesondere in der frühen Phase der Änderung der Konsumpraktik. Statt Gamification oder Persuasive Design, zeigt sich Mediennutzung in Form von Irritation, Informationsbereitstellung zur Ausbildung eines vegan-spezifischen Konsumwissens sowie als Vermittler zwischen Gleichgesinnten.
  • Previous attempts of the HCI community to reduce food waste or the carbon footprint, primarily relied on persuasive design. However, these approaches are criticized for not paying enough attention to everyday consumption practices and hence for not being successful in the long term. Therefore, we argue for a broader perspective on studying the role(s) of digital media supporting people in their transition towards more sustainable food consumption. To understand such roles, we conducted semi-structured interviews with 9 vegans. Our findings highlight an intensive use of (digital) media, especially in the early phase of changing consumption practices. Instead of gamification or persuasive design, media triggers initial irritation, provides information to develop a vegan-specific consumption knowledge and connects like-minded people.

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar Availability

Statistics

frontdoor_oas
Metadaten
Document Type:Conference Object
Language:German
Author:Dennis Lawo, Katharina Litz, Christina Gromov, Hannah Schwärzer, Gunnar Stevens
Parent Title (German):Alt, Bulling et al. (Eds.): MuC'19: Proceedings of Mensch und Computer 2019, Hamburg, Germany, September 08-11, 2019
First Page:503
Last Page:507
ISBN:978-1-4503-7198-8
DOI:https://doi.org/10.1145/3340764.3344447
Publisher:ACM Press
Date of first publication:2019/09/08
Note:
© 2019 Copyright is held by the owner/author(s). Publication rights licensed to ACM. Abstracting with credit is permitted.
Tag:Human Food Interaction; Sustainable Interaction Design; Vegan
Departments, institutes and facilities:Fachbereich Wirtschaftswissenschaften
Dewey Decimal Classification (DDC):3 Sozialwissenschaften / 38 Handel, Kommunikation, Verkehr / 380 Handel, Kommunikation, Verkehr
Entry in this database:2019/09/10